03 t/m 06 aug omgeving Cairns en Mossman Gorge - Reisverslag uit Mossman, Australië van Marjolein Elst - WaarBenJij.nu 03 t/m 06 aug omgeving Cairns en Mossman Gorge - Reisverslag uit Mossman, Australië van Marjolein Elst - WaarBenJij.nu

03 t/m 06 aug omgeving Cairns en Mossman Gorge

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

07 Augustus 2014 | Australië, Mossman

Lieve bloglezers,

Dit is dan echt mijn allerlaatste blog over onze geweldige trip Down Under!

Maandagmorgen gaan we rond 9 uur op pad richting Hartley's Crocodile Adventures ruim 25km ten noorden van Cairns waar we om 09.45 aankomen. Wat ons direct opvalt zijn de 24 zoutwaterkrokodillen die "vrij" leven in een nagebootst moeras annex rivierbedding. Wat een enorme beesten zijn dit zeg. Wauw!

In deze dierentuin houden ze niet alleen verschillende soorten zoet- en zoutwaterkrokodillen, maar ook koala's, eentje zelfs met jong, slangen, hagedissen, kangoeroes, wallybies en nog veel meer.

We lopen het eerste half uurtje wat rond en maken kennis met Paul, een zoutwaterkrokodil van ruim 5 meter die ergens tussen de 80 en 90 jaar is. Brrrr wat een monster.

Om half 11 mogen we met de boottocht mee en varen we met een gids door de rivierbedding/ het moeras. We leren veel en de gids vertelt hoe het voeren gaat en dat ze ze laten werken voor de kost. Het resultaat is een enorme sprong van de krokodillen vanuit het water naar de kip. Gaaf!

Na de boottocht kijken we bij de demonstratie over het jagen van de krokodillen en we horen meerdere malen de harde doffe klap als de kaken op elkaar klappen. Eén ding is zeker...hier moet je absoluut je benen of armen niet tussen krijgen!

De zon schijnt vanmorgen en het is warm. Na de presentatie willen we nog bij de andere dieren gaan kijken en we zien een koala met jong. Wat een schatje. Hij of zij wilde spelen en moeders had echt zoiets van tsssssss echt moet dat? Ik wil slapen! Hahaha.

Nadat we koffie hebben gedronken en de kids een ijsje hebben gegeten, rijden we verder richting de Mossman Gorge. We hadden best de rest van de dag ook nog willen blijven, maar de Mossman Gorge staat ook hoog op ons verlanglijstje, vandaar dat we om 13.00 besluiten verder te gaan.

We rijden langs Port Douglas, misschien dat we die stad aan het eind van de dag nog even gaan bekijken.

The Mossman Gorge is gemakkelijk te bereiken via de Cook Highway, die vanaf Cairns langs de kust naar het noorden kronkelt met mooie vergezichten tot gevolg.

We komen aan bij een bezoekerscentrum waar we de mogelijk hebben om een busshuttle te boeken. Dat doen we, aangezien het nog een flink eind lopen is naar de Gorge.

Alle medewerkers zijn Aboriginals en uit alles blijkt hun verbindtenis met deze plek. Hoe ze omgaan met de natuur is iets prachtigs, maar het blijven wel hele bijzondere mensen.

Na een busritje van ca. 10 minuten komen we aan bij de ingang van de Gorge. Een houten pad wijst ons de weg en dat vinden we allemaal een beetje jammer. Het is te toeristisch naar onze smaak. Maar goed, ondanks dat is de omgeving wel weer prachtig. Overal waar we kijken, zien we het tropisch regenwoud met de enorme variatie aan planten en bomen. Martijn ziet gelijk de plant "Waldy Wald" hangen en waarschuwd ons voor de gevaren. De plant heeft namelijk vlijmscherpe weerhaken aan de stengels zitten, waardoor je gemakkelijk vast komt te zitten en nog niet zo 1,2,3 weer loskomt. Martijn heeft dit gisterenavond van Franck geleerd en wat hij allemaal verteld, wordt door Martijn als een spons opgezogen. Gaaf!

We kijken eerst in de gorge zelf, waar een rivier stroomt met enorme rotsen/ keien erin. Hierna gaan we een wandeling maken van een kleine 3 km in de gorge dwars door het regenwoud. Het houten pad gaat gelukkig al snel over in een bospad, dat van tijd tot tijd bedekt is met enorme wortels van de enorme bomen om ons heen. Ik ben blij dat we de wandelschoenen aangetrokken hebben, want het heeft de dag ervoor flink geregend en af en toe is het pad echt glad.

Op een gegeven moment slaan we linksaf op het pad en komen we bij een poel uit met een kleine stroomversnelling. Prachtig is het hier. Als het nu heel lekker weer was geweest, dan waren we nog even gaan zwemmen, maar het is vandaag erg klam in de gorge en van tijd tot tijd miezert het, dus vinden de kids het wel best. Martin en Franck wederom bedankt voor de tip!

Tijdens de wandeling zien we weer een fig tree. Bijzonder hoe dat allemaal zomaar ontstaat hier. Dat is toch ook wel echt iets wat me nog heel lang bij zal blijven: de prachtige natuur, de bomen, planten en dieren. De ene plek bleek nog mooier dan de andere.

Vier weken geleden begonnen we met onze prachtige reis en hij is nog mooier geworden dan we ooit van te voren hadden kunnen bedenken!

Maandagavond gaan we uiteten bij een italiaan in Cairns. De pizza's en pasta's zijn zalig en de wijn smaakt heerlijk. Mjammie.

Tijdens het eten laten we Franck weten, dat we uiteten zijn in Cairns, want gisteren had hij zich toch echt zorgen gemaakt toen we om 19.00 uur nog niet terug waren. Hij was bang dat we ergens vast waren komen te zitten en had zijn baas al gemobiliseerd met zijn 4WD Jeep. De opluchting was groot toen we om half 8 aangereden kwamen. Oepsss, maar ik vond het wel heel lief van hem dat ie zo bezorgd was.

Ook vanavond komt Franck gezellig nog even een biertje drinken en hij vertelt dat hij morgen graag met ons gaat bbq-en op het strand van Trinity Beach, ten noorden van Cairns, en hij vraagt of we avond-zeevissen wat vinden? Dat laten we ons geen tweede keer zeggen. Tof!

Martijn is helemaal in zijn nopjes, want vissen met Franck leek hem vanaf het eerste moment al helemaal geweldig om te doen.

Dinsdag hebben we een wat rustigere dag, omdat we morgen helaas weer terug moeten vliegen en we aan de kids merken, dat ze best moe zijn van alle indrukken. Na het ontbijt rijden we naar de Barron Falls in Kuranda en willen we het dorp verkennen. We spreken met Franck af dat we om 14.00 uur terug zullen zijn, want 's morgens stelt hij spontaan voor om 's middags ook nog even bij de rivier te gaan vissen met Martijn. Bram mag ook mee, maar blijft liever thuis om ff te chillen. We merken de laatste dagen echt dat hij zijn eigen space mist en zo kan hij mooi aan die behoefte voldoen. Isa en ik willen 's middags dan eventueel nog even winkelen in Kuranda of zoiets. We zien wel. Das ook zoiets prettigs.....we zien wel! Heerlijk. Ben benieuwd hoelang we dat thuis ook vol kunnen houden als we weer naar school en aan het werk gaan.

De Barron Falls zijn groot, maar de hele lookout is wel erg toeristisch allemaal, dus zijn we er eigenlijk allemaal vrij snel uitgekeken. De stoomtrein die tussen Cairns en Kuranda rijdt, stopt hier namelijk ook, dus vandaar dat alles groots is aangelegd. De Barron River is trouwens een grote rivier, want onderweg naar de Mossman Gorge kruizen we hem meerdere malen.

Tijdens de wandeling naar de Barron Falls begint het zachtjes te regenen, maar op de terugweg gaat het al wat harder. Als we even later in Kuranda lopen, begint het echt te hozen, maar gelukkig zijn er genoeg winkeltjes en markten om te bezichtigen. We bezoeken ook de authentieke markt waar Franck werkt en het lijkt een beetje op een hippie-flowerpowerkamp. En dat past ook wel weer helemaal bij hem. Haha.

We drinken bij de Fruit Juice een heerlijke verse sapmix en gaan tenslotte nog naar de supermarkt om het eten voor de bbq te halen. Ik weet niet zo goed hoe dit hier gaat, dus kopen we maar wat worstjes en wat beeflapjes en verschillende soorten veggies (courgette, paprika, ui en champignons) om te grillen. Als toetjes nemen we een watermeloen mee. Later blijkt dat dit precies de bedoeling was en Franck is blij verrast. Mooi zo. Kunnen we ook wat terug doen.

Als we 's middags bij het huis aankomen, hoost het nog steeds en kan het vissen helaas niet doorgaan. De teleurstelling bij Martijn is groot en hij probeert het niet te laten merken, maar we zien het allemaal. Franck stelt voor om morgenvroeg om 07.00 uur nog bij de rivier te gaan vissen als het vanavond niet gelukt is en Martijns gezicht klaart zichtbaar op. Fijn voor hem!

Doordat het gisteren en vandaag bijna de hele dag geregend heeft, is alles in huis klam en droogt er niets. We willen de openhaard aanmaken, maar met klam hout is dat moeilijker dan gedacht. Na een uur brandt het eindelijk, vlak voordat Steef met Franck terug komt met echt droog hout. Sorry guys....hihi.

In plaats van te vissen, gaan we lekker op de veranda rond hangen en zoek ik alle foto's van de verkeersborden uit. We missen er eigenlijk nog 2 en die moeten we morgen dan nog maar ff fotograferen op de weg naar het autoverhuurbedrijf. LOL!

Om 5 uur rijden we richting het strand van Trinity Beach. De bbq plek is prachtig en aan het strand. De mannen en Isa gaan de hengels klaarmaken en ik bemoei met met de bbq. Best een uitdaging zo voor het eerst, maar uiteindelijk lukt het en smaakt het heerlijk. Wauw wat is dit fantastisch aan het strand. Ja, ik ben zelfs enthousiast over het bbq-en en dat wil heel wat zeggen. Haha.

Om half 10 hebben we helaas niets gevangen, maar wel een fantastische avond gehad met veel gezelligheid en mooie gesprekken. Zelfs Bram en ik hebben gevist en garnalen aan de haak gedaan. Dus wordt het nog wel wat met me.... misschien dan hè.

Als we binnenkomen in het huis is alles lekker warm en zijn een aantal handdoeken zelfs droog geworden. Heel fijn, want om de kleding ed allemaal nat mee te nemen, vond ik echt geen optie.
De kids duiken onder de douche en in bed en Steef en ik pakken de koffers nog gedeeltelijk in.
Bleh morgen naar huis.

Steef duikt er op tijd in en ik pruts nog ff lekker met de foto's van de vakantie. Onder het genot van een glas wijn maak ik een eerste schifting in de ruim 6.250! foto's die we gemaakt hebben. Euh dat wordt nog een hele uitdaging thuis om er een mooi boek van te maken. Leuk!!

Woensdagmorgen is het voor Steef en Martijn om 06.30 uur dag. Ze maken Franck wakker, zoals afgesproken en die ziet er deze morgen als een echte zombie uit. Maar ondanks dat geniet hij zichtbaar van het enthousiasme van Martijn. Die glundert alleen maar.
Als ze om 9 uur terug komen en ze daadwerkelijk ook nog wat gevangen hebben, kan het plezier helemaal niet meer op.
Wat een geweldige afsluiting van de vakantie!!!

Daarna ontbijten we samen voor de laatste keer in dit mooie huis, op deze wanzinnige plek, in dit bijzondere land en rest ons daarna niets anders meer dan de auto in te leveren en op weg te gaan naar het vliegveld van Cairns.

Cya Oz!
We had a blast an we'll definitely are coming back!